Jagody Goji. Dlaczego warto wprowadzić je do diety?

Jagody Goji. Dlaczego warto je stosować?

Azja przyzwyczaiła nas już do wydawania na świat roślin, ziół i owoców o silnie prozdrowotnym działaniu. Nie inaczej jest w przypadku pochodzących min. z Tybetu i Mongolii jagód goji. Te smaczne owoce w chińskiej medycynie wykorzystywane są od stuleci, głównie jako lekarstwo na schorzenia wątroby, nerek i oczu.  Już sam ten fakt jest niezłą rekomendacją i zachętą do ich stosowania. Sprawdźmy  jednak co jeszcze oferują jagody goji i dlaczego warto wprowadzić je do codziennej diety.

Jagod Goji – wartości odżywcze

Jagody goji to istne źródło witamin, minerałów i aminokwasów. Ze szczególnie dużą zawartością mamy do czynienia w przypadku witaminy A, B2 oraz C, której jest aż 50 razy więcej niż w przypadku chociażby pomarańczy. Taki stan rzeczy czyni z jagód goji doskonałe źródło antyutleniaczy, które chronią komórki naszego organizmu przed uszkodzeniem. Duże jest również stężenie żelaza i selenu. Ten pierwszy korzystnie wpływa na pracę układu krążenia, natomiast selen min. syntezuje, aktywuje i metabolizuje hormony tarczycy.

Warto również wspomnieć o dostarczanych z jagodami goji zeaksantynie oraz luteinie. Zeaksantyna to antyoksydant, który może chronić nasze oczy przed działanie ostrego światła ja np. promieniowanie UV, natomiast luteina poprawia komfort widzenia i chroni przed kataraktą, a także zmniejsza ryzyko wystąpienia zwyrodnieniem plamki żółtej.

Jako ciekawostkę można podać fakt, iż jagody goji jako jedyne spośród produktów spożywczych stymulują organizm do wydzielania hormonu wzrostu.

Jagodom goji ponadto przypisuje się działanie w zakresie: poprawy płodności, ochrony wątroby, zwiększania odporności organizmu,  polepszenia stanu skóry  i włosów , a także działanie przeciwnowotworowe wynikające z zawartości wapnia, cynku, miedzi, fosforu i germanu.  

Jagody Goji a odchudzanie

Produkty spożywcze wspomagające utratę wagi zawsze będą szczególnie pożądane. I na tym polu świetnie sprawdzą się jagody goji. Wysoka zawartość błonnika pozwala na dłuższe podtrzymanie poczucia sytości, a niegwałtowny skok poziomu cukru po ich spożyciu czyni z nich doskonałą formę przekąski w ciągu dnia czy po treningu fizycznym.  Kaloryczność również wypada bardzo korzystnie. Garść jagód (ok 30g) to tylko 23 kcal: 6g węglowodanów, 3g białka i 2g błonnika.

Przyjmowanie i przeciwskazania

Jagody goji spożywa się najczęściej jak np. rodzynki. Można jeść je bezpośrednio lub dodawać do jogurtów czy koktajli. Inną formą mogą być napary czy dodatek do herbat i zup owocowych. Istnieją nawet przepisy łączące jagody goji z mięsem.

Przed wprowadzeniem jagód goji do diety warto skonsultować się z lekarzem, ponieważ składniki w nich zawarte mogą kolidować z niektórymi lekami na cukrzycę i przeciwzakrzepowymi. Warto również pamiętać, że stosowanie ich w nadmiernych ilościach może prowadzić do obniżenia poziomu cukru we krwi. Szczególną ostrożność powinny zachować również dzieci i kobiety w ciąży oraz karmiące.

 

 

Dodaj komentarz