Młody jęczmień. Sposób na zdrowie i sylwetkę.

Młody jęczmień. Najważniejsze informacje.

Młody jęczmień (zwany także jęczmieniem zielonym) w ostatnich latach zyskał reputację świetnego środka do walki ze zbędnymi kilogramami. Opinie osób go stosujących zdają się potwierdzać to stwierdzenie. Co zatem decyduje o odchudzających zdolnościach jęczmienia? Jakie jeszcze właściwości prozdrowotne posiada? Odpowiedzi na te pytania poznacie czytając ten artykuł.

Młody jęczmień – pochodzenie i uprawa

Młody jęczmień uprawiany był już prawdopodobnie w siódmym wieku przed naszą erą na bliskim wschodzie. Ogólnoświatową popularność zaczął zyskiwać jednak dopiero w roku 2012 kiedy to brytyjscy uczeni rozszyfrowali jego genom. Jęczmień może rosnąć tylko w określonych warunkach. Występuje on na glebach znajdujących się w pobliżu wyschniętych jezior słodkowodnych. Jego uprawa polega na podlewaniu wodą mineralną uzyskaną z podziemnych źródeł, więc nie ma tutaj mowy o sztucznych nawozach. Następnie, po okresie około tygodnia jego łodygi są ścinane i poddawane dalszym obróbkom.

Młody jęczmień – właściwości i działanie

O młodym jęczmieniu można śmiało mówić jako o kopalni wartości prozdrowotnych. Jest on bogatym źródłem witamin z grupy B, minerałów takich jak żelazo, cynk, magnez i wapń (bardzo duża zawartość!), a także antyoksydantów w postaci witamin C, E oraz beta-karotenu(którego jest tutaj więcej niż w marchwi!). Młody jęczmień to także źródło naturalnych hormonów i chlorofilu, którego obecność jest szczególnie istotna. Chlorofil bowiem to substancja o niesamowicie korzystnym i  szerokim spektrum działania. Odpowiada on min. za ochronę przed chorobotwórczym promieniowaniem, szybki metabolizm tłuszczy,  odkwaszanie oraz oczyszczanie organizmu i przywracanie równowagi kwasowo-zasadowej. Warto również wspomnieć o zawartości tzw. dysmutazy w jęczmieniu. Dysmutaza odpowiada za usuwanie wolnych rodników, spowalnianie negatywnych przemian w komórkach, a także odbudowę DNA.

Z uwagi na swój skład i silne właściwości antyoksydacyjne, oczyszczające, przeciwzapalne i przeciwwirusowe, młody jęczmień przyczynia się do zwalczania trądziku, opryszczki,owrzodzeń, bólów stawowych, problemów z nieświeżym oddechem czy problemów żołądkowych.  Spowalnia także procesy starzenia się, dbając równocześnie o dobrą kondycję włosów, cery oraz paznokci.

Młody jęczmień na odchudzanie

Wiemy już, że jęczmień bardzo korzystnie wpływa na nasze zdrowie. Reklamowany jest jednak głównie jako środek na odchudzanie. Za taki stan rzeczy odpowiada duża zawartość błonnika w jęczmieniu.  Błonnik powoduje poczucie sytości, wydłuża czas wchłaniania się wartości odżywczych z pokarmów, oczyszcza układ pokarmowy i niweluje zaparcia. Przyczynia się także do prawidłowej perystaltyki (naturalnych ruchów) jelit co przekłada się na lepsze trawienie i zapobiega dolegliwościom takim jak np. zapalenie jelit.  Młody jęczmień wykazuje także właściwości stabilizujące poziom cukru we krwi.

Według badań naukowych przeprowadzonych przez Rural Development Administration (RDA), spożywanie młodego jęczmienia skutkuje zmniejszeniem tłuszczowej masy ciała nawet o 8%.

Jak stosować i gdzie kupić młody jęczmień?

Młody jęczmień spotkać można w postaci jego sproszkowanego soku i rozdrobnionej trawy jęczmiennej, która występuje również w tabletkach.  Proszek z soku uzyskuje się po przez jego odparowanie w niskiej temperaturze. Pozwala to na zachowanie zdrowotnych właściwości młodego jęczmienia. W przypadku rozdrobnionej trawy, uzyskuje ją się w procesie dłuższego suszenie w podwyższonej temperaturze, co powoduje utlenieniem się w pewnym stopniu składników odżywczych, przy jednoczesnym zachowaniu większej ilości błonnika. Mamy tutaj zatem do czynienia z sytuacją coś za coś. Jeśli pragniemy wykorzystywać jęczmień jako środek zdrowotny lepiej będzie sięgnąć po sok. Jeśli jednak zależy nam na właściwościach odchudzających, lepszym wyborem będzie trawa.

Aby spożyć jęczmień najczęściej przygotowuje się koktajl. Nie ma tutaj większej filozofii. Proszkową formę miesza się z letnią wodą (nie może być ani gorąca, ani zimna!) i zaraz po przygotowaniu wypija. Niestety, jego smak jest określany jako nieprzyjemny. Zawsze możemy jednak dodać owoce i mleko do koktajlu, lub sięgnąć po tabletki.  Zdarza się, że jęczmień dodawany jest do zup, sosów czy jogurtów, ale ze względu na wcześniej wspomniany smak, jest to raczej rzadka praktyka. Odpowiednie dawki do jego spożycia to jedna łyżeczka formy proszkowej dwa razy dziennie, około 30 minut przed posiłkiem. W przypadku wersji kapsułkowej należy stosować się do zaleceń na opakowaniu.

Miejscami gdzie kupić możemy młody jęczmień są oczywiście apteki i sklepy ze zdrową żywnością. Bez trudu znajdziemy go także na różnych aukcjach internetowych.  Ceny uzależnione są od formy w jakiej chcemy zakupić jęczmień. Proszek to przedział cenowy 70-180 złotych za 300g, kapsułki natomiast to wersja dużo tańsza. Za opakowanie zawierające 60 kapsułek (porcja to zazwyczaj 4-5) zapłacimy już ok. 20 zł.

Skutki uboczne i przeciwwskazania

Zielony jęczmień jest całkowicie nietoksyczny i nieszkodliwy. W przypadku suszonej trawy jęczmiennej, zawarte w niej duże ilości błonnika mogą jednak powodować nieprzyjemne doznania u  osób z wrażliwym żołądkiem.  Proces jej otrzymywania może także w bardzo rzadkich przypadkach doprowadzić do wykształcenia się alergenów. Jeśli jesteśmy na coś uczuleni, bądź mamy problemy z żołądkiem, przed stosowaniem suszonej trawy powinniśmy zaczerpnąć opinii lekarza.

Podsumowanie

Młody jęczmień to istna bomba zdrowotna, która pomaga także gubić zbędne kilogramy. Przy tym jest nieszkodliwy i nie istnieją praktycznie żadne przeciwwskazania co do jego stosowania. Jeśli tylko przyzwyczaimy się do jego smaku, lub sięgniemy po wersję w kapsułkach to z pewnością skutkować to będzie poprawą naszego ogólnego samopoczucia!

 

Dodaj komentarz