Rhodiola Rosea – antidotum na stres i przemęczenie!

Rhodiola Rosea. Jak działa i jak ją stosować.

Suplementy pomagające zwalczać stres i przemęczenie oraz poprawiające ogólną witalność są zawsze na celowniku konsumentów.  Preparaty zawierające chociażby żeń-szeń, od lat cieszą się sporym powodzeniem. Czasem jednak nie zdajemy sobie sprawy jak wiele innych tego typu środków jest na wyciągnięcie naszej ręki. Ostatnio omawialiśmy tutaj astragalusa, a dziś przyszła pora na kolejny adaptogen, a mianowicie Różeniec górski (Rhodiola rosea). Zapraszam!

Rhodiola rosea – co to jest i jak działa

Różeniec górski jest unikalnym ziołem rosnącym na dużych wysokościach w arktycznych regionach Europy oraz Azji. W czasach zimnej wojny, radzieccy naukowcy prowadzili liczne badana na temat tej wzmacniającej ludzki organizm rośliny. Wraz z zakończeniem konfrontacji między ZSRR a USA, światło dzienne ujrzały wyniki tych badań, co doprowadziło do zainteresowania się różeńcem przez resztę świata. Dodatkowe badania dowiodły, że zioło to może być z powodzeniem wykorzystywane w leczeniu różnych przypadłości fizycznych jak i psychicznych.  Sprawdźmy zatem,  jak działa Rhodiola rosea.

  • Działanie zwalczające stres – uważa się, że różeniec oddziałuje na kluczowe neuroprzekaźniki, dzięki którym czujemy się dobrze. Mowa tutaj przede wszystkim o  noradrenalinie i serotoninie. Rhodiola dodatkowo równoważy system reagowania i odpowiedź organizmu na stres fizyczny,psychiczny oraz emocjonalny.
  • Działanie zwiększające wytrzymałość fizyczną – badania przeprowadzone na zwierzętach wykazały, że osobniki, którym podano rożeniec górski były w stanie pływać o 25% dłużej w porównaniu do tych, które go nie otrzymały. Także testy przeprowadzone na ludziach dały podobny rezultat. Mężczyźni przyjmujący 200 mg ekstraktu Rhodiola Rosea bezpośrednio przed wysiłkiem, znacząco poprawili swoje osiągi.
  • Działanie wzmacniające pamięć oraz koncentrację – seria badań na grupie testowej w przedziale wiekowym 19-46 wykazała, że różeniec górski w dawce 100-150 mg wydłuża czas skupienia i zapamiętywania w zadaniach wymagających koncentracji. Natomiast dawka 300 mg znacznie zmniejszyła procent popełnianych błędów, zwłaszcza przy ponad ośmiogodzinnym wysiłku intelektualnym.

Ponadto Rhodioli przypisuje się: działania zwalczające nadmierne pobudzenie lub senność,  właściwości antyoksydacyjne czy korzystny wpływ na obniżenie poziomu cukru we krwi. 

Zalecane dawkowanie

Średnia dawka ekstraktu z różeńca górskiego (standaryzowanego na zawartość rosawiny i salidrozydu  w stosunku 3:1) wynosi od 200 do 400 mg dziennie.  Warto mieć na uwadze, że choć roślina ta jest nietoksyczna i bezpieczna, to stosowanie bardzo wysokich dawek (1,5-2 gr/dzień) może spowodować nadpobudliwość. Rhodiolę najlepiej zażywać między posiłkami lub na czczo. Nie zbadany jest jeszcze wpływ rożeńca na kobiety w ciąży.

Dodaj komentarz