Witamina B12. Witamina pamięci

witamina b12

Witamina B12

Witamina B12, czyli kobalamina, to już ostatnia z grupy witamin B. Jest ona najistotniejsza dla naszego układu nerwowego i zdrowia psychicznego! Jej niedobór jest główną przyczyną niedokrwistości. 

Jej odpowiedni poziom zapewnia dobry nastrój oraz wspomaga koncentracje i procesy zapamiętywania.

Działanie:

Kobalamina działa kojąco na nerwy i odpowiada za prawidłowy rozwój komórek nerwowych, ponieważ przyczynia się do produkcji choliny, która z kolei wchodzi w skład fosfolipidów otoczki mielinowej włókien nerwowych. Zwiększa również odporność na stres. Odpowiedni poziom kobalaminy wpływa na niezmniejszenie poziomu lipidów we krwi,dzieje się tak za sprawą karnityny na której odpowiednie funkcjonowanie jest uzależnione od witaminy B12.

Przeciwdziała anemii oraz podnosi apetyt. W komórkach umożliwia syntezę szpiku kostnego, co jest szczególnie ważne dla dzieci oraz osób starszych. Istnieją również przesłanki, że witamina B12 może chronić przed chorobą Alzheimera, chorobami psychicznymi oraz nowotworami. Jak wszystkie witaminy z grupy B bierze również udział w przemianie węglowodanów, białek oraz tłuszczy.

Witamina B12 znacząco wpływa na koncentracje oraz procesy zapamiętywania. Z tej przyczyny jest bardzo częstym dodatkiem w wielu preparatach skierowanych dla studentów w trakcje sesji.

Witamina B12 jest wchłaniana w jelicie cienkim, a magazynowana w wątrobie i szpiku kostnym.

Skutki niedoboru witaminy B12

  • anemia
  • bladość skóry
  • osłabienie
  • chudnięcie
  • drętwienie kończyn
  • zaburzenia depresyjne
  • nerwowość

Skutki nadmiaru witaminy B12

  • jak wszystkie witaminy z grupy B jej nadmiar jest wydalany wraz z moczem, co za tym idzie bardzo ciężko jest ją przedawkować.

Występowanie:

-szczupak

-podroby np wątróbka

-śledź

-pstrąg

-mięso królika

-drożdże

-produkty mleczne

 

Zapotrzebowanie:

dzieci 0,9 μg/d (1-3 lata); 1,2 μg/d (4-6 lat); 1,8 (7-9 lat);
osoby starsze,  dzieci i młodzież od 1,8 do 2,4 μg/d
dorośli 2,4 μg/d
kobiety karmiące 2,6 μg/d
kobiety w ciąży  2, 8 μg/d

Podsumowanie:

Witamina B12 nie bez przyczyny tyle się o niej mówi. |Szczególną uwagę powinny na nią zwrócić osoby starsze właśnie ze względu na jej udział w procesach tworzenia szpiku kostnego oraz  wpływu na funkcje kognitywne i procesy zapamiętywania.

Dodaj komentarz