Witamina B3, co Ci grozi?

witamina b3

Witamina B3

Powszechnie nazywana niacyną jak również witaminą PP.  Spotykana jest w dwóch postaciach jako kwas nikotynowy lub jego amid. Odgrywa rolę w funkcjonowaniu mózgu i tworzenia hormonów. Wpływa również na prawidłowy poziom cholesterolu oraz trójglicerydów

Działanie:

Jak wszystkie witaminy należące do grupy B, niacyna ma istotny udział w przemianach metabolicznych, które zachodzą w naszym organizmie. Jak pozostałe witaminy z owej grupy jest również rozpuszczalna w wodzie, ale jako jedyna moze być syntezowana przez nasz organizm z jednego podstawowych aminokwasów, którym jest tryptofan. jednak jej ilość jest zbyt mała aby móc pokryć nasze zapotrzebowanie, wiec z tego względu powinniśmy zwrócić większą uwagę na produkty bogate w witaminę B3. Ponad to tryptofan należy do grupy aminokwasów egzogennych, czyli musimy dostarczyć go do organizmu z zewnątrz, wiec jego niedobór moze również powodować wtórny niedobór niacyny. Niacyna bierze udział w regulacji wydzielania soku żołądkowego. obniża toksyczne działanie niektórych leków poprzez wspieranie detoksykacji organizmu. Jest współtwórcą hormonów i czerwonych krwinek, czyli erytrocytów. Jej odpowiedni poziom, również ma wpływ na stan skóry oraz włosów.

W Polsce niacyna dostępna jest bez recepty w preparatach wielowitaminowych.

 Skutki niedoboru:

Niedobór niacyny występuje bardzo rzadko. Jeżeli jednak dojdzie do niedoboru witaminy B3, to najczęstszymi tego objawami są:

  • pogorszenie funkcji kognitywnych
  • osłabienie
  • biegunki i wymioty
  • niepokój, nerwowość

Skutki nadmiaru

Niacynę również ciężko jest przedawkować ponieważ jej nadmiar jest wydalany wraz z moczem. Jednak gdy już do tego dochodzi, to zazwyczaj na skutek suplementacji, a objawami hiperwitaminozy witaminy b3 są:

  • zaczerwienienie skóry
  • uczucie niestrawności
  • bóle głowy

Źródła:

  • wątróbka
  • twaróg
  • jajka
  • chude mięso
  • ryby

Zapotrzebowanie:

Dzieci 1-3 lat 6-10 mg
Dzieci 4-8 lat 8-16 mg
Kobiety 14 mg
Mężczyźni 16 mg
Kobiety w ciąży 17-18 mg

Podsumowanie:

Witamina B3, czyli niacyna jest składnikiem koenzymów, które po połączeniu z białkami tworzą enzymy uczestniczące w metabolizmie tłuszczy, białek, węglowodanów i utlenianiu komórkowym. Odpowiedni poziom niacyny zapewnia nam prawidłowy przebieg fizjologicznych procesów naszych mięśni, układu nerwowego i mózgu.

 

Dodaj komentarz