Witamina B6, jak działa?

witamina B6

Witamina B6

Witamina B6, czyli pirydoksyna, jedna z najpopularniejszych witamin z grupy B. Tak jak wszystkie jest rozpuszczalna w wodzie. Z punktu widzenia naszego organizmu jest bardzo istotna, ponieważ bierze udział w tworzeniu adrenaliny oraz hormonów szczęścia. Wpływa również na skurcze mięśni, ciśnienie krwi oraz pracę serca. Odpowiedni poziom pirydoksyny warunkuje również zapewnia prawidłowo funkcjonowanie układu odpornościowego.

Witamina B6 jest wchłaniana z układu pokarmowego i magazynowana przede wszystkim w wątrobie, nerkach, mózgu oraz mięśniach pod postacią pirydoksalu.

Działanie:

Przede wszystkim witamina B6 uczestniczy w energetycznej przemianie węglowodanów, białek i tłuszczy. W połączeniu z tryptofanem przekształca się w niacynę, czyli witaminę B3. Jest niezbędna do syntezy hormonu szczęścia, czyli serotoniny.Stąd jej duży stały niedobór, doprowadza do degradacji neuronów i może powodować stany depresyjne.

Witamina B6 jest koenzymem, który wchodzi w skład 100 kolejnych enzymów, m.in. aminotransferazy, karboksylazy, wspomaga aktywność liaz, tranzferaz, izomeraz. Enzymy te mają udział w metabolizmie azotowym. Oddziałuje ona na glikogenezę i glikolizę, czyli kolejno przemianę glukozy w glikogen i proces polegający na rozkładzie glikogenu w mięśniach. Zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, ponieważ uczestniczy w tworzeniu przeciwciał. Warto jeszcze tutaj nadmienić, że pirydoksyna ma swój udział w tworzeniu hemoglobiny, czyli czerwonego barwnika krwi.

Niedobór witaminy B6

Objawy niedoboru zalezą przede wszystkim od skali jej niedoboru. w pierwszej kolejności zostaje upośledzona synteza białek wewnątrz ustrojowych oraz kwasów nukleinowych.

-nadpobudliwość

-drętwienie

-zmiany skórne

-niedokrwistość

Nadmiar witaminy B6

-bezsenność

-koszmary nocne

-zmiany neurologiczne

 

Występowanie:

-otręby pszenne

-nasiona roślin strączkowych

-wieprzowina

-jaja

-kiełki pszenicy

-drożdże

Zapotrzebowanie:

WAŻNE! Dawkowanie pirydoksyny jest uzależnione od ilości spożywanego białka w diecie! Średnio powinno się przyjmować  ok. 0,02 mg witaminy B6 na każdy gram białka w diecie.

 

dzieci 1,4–1,6 mg
dorośli 2–2,4 mg
kobiety w ciąży 2,9–3 mg

Podsumowanie:

Witamina B6 nie bez powodu jest chyba najlepiej znaną witaminą z grupy B. Szereg funkcji jakie pełni w naszym organizmie jest naprawdę długi. Dlatego bardzo często zachodzi potrzeba jej suplementacji nie tylko w formie kompleksu witamin z grupy B, ale jako oddzielny preparat.

Dodaj komentarz