Witamina C, witamina zdrowia dla każdego

witamina C

Witamina C

Każdemu z nas kojarzy się z odpornością organizmu, ale od niedawna znajduje swoje zastosowanie nie tylko w medycynie, ale również w kosmetyce. Witamina C należy do tej grupy związków, których nasz organizm nie jest w stanie sam syntezować, z tego względu konieczne jest jej dostarczenie z zewnątrz. Największe jej ilości można oczywiście znaleźć w warzywach i owocach. Zapotrzebowanie na witaminę C wg WHO wynosi ok 70 mg, jednak ulega ono zwiększeniu wraz ze wzrostem aktywności fizycznej. 

Działanie:

Witamina C, czyli kwas askorbinowy ma działanie profilaktyczne, tzn że że jej stałą suplementacje zmniejsza ryzyko przeziębienia w szczególności u osób ciężko pracujących lub trenujących.  jest bardzo silnym przeciwutleniaczem zwalczającym wolne rodniki i właśnie dzięki temu znalazła ona zastosowanie w kosmetyce, ponieważ opóźnia procesy starzenia się. Jest szczególnie ważna dla osób borykających się z bólem stawów, ponieważ jest niezbędna do syntezy kolagenu.

Ale to nie wszystko. Witamina C jest niezbędnym elementem wielu procesów zachodzącym w naszym organizmie. Uczestniczy w tworzeniu hormonów w gruczołach płciowych. Chroni pozostałe witaminy przed utlenieniem a co ważniejsze przyczynia się do aktywacji kwasy foliowego. Hamuje również tworzenie związków rakotwórczych, czyli nitrozamin.

Skutki niedoboru:

  • osłabienie
  • brak apetytu
  • krwawienie dziąseł
  • trudności w gojeniu ran
  • szkorbut

Skutki nadmiaru:

Witaminę C ciężko jest przedawkować, ponieważ jest wydalana wraz z moczem i potem. Natomiast w przypadku przyjęcia zbyt dużej dobowej dawki mogą wystąpić problemy żołądkowo-jelitowe np. biegunka, nudności, wymioty.

Występowanie:

  • acerola
  • rokitnik
  • dzika róża
  • czarna porzeczka
  • natka pietruszki
  • czerwona papryka.

 

Zapotrzebowanie:

Dzieci 40-50 mg
Kobiety 75 mg
Mężczyźni 90 mg

 

Należy wziąć pod uwagę, że powyższe wartości są minimalną wartością, która zapobiega powstawaniu szkorbuty. Coraz częściej lekarze zalecają większe dawki profilaktyczne.

Podsumowanie:

Witamina C jest z pewnością jedną z witamin po którą sięgamy najczęściej. Ze względu na jej właściwości warto pamiętać o jej suplementacji nie tylko w okresie zachorowań i grypy. Witamina C powinna się znaleźć w codziennej suplementacji szczególnie sportowców i osób aktywnych fizycznie.

Dodaj komentarz